if (CookieConsent::check('Analytics')) { }

3.10.2022

Kaikki on koton, käyää syömää. Kauppojen laarit pursuavat nyt lähellä kasvatettua ja tuotettua.

Eurot Kymenlaaksoon kannustaa lähiostoksille

Monella kuluttajalla lähituotteiden ostamisen pontimena toimii hyvän maun lisäksi paikallisten yrittäjien, toimijoiden ja kauppojen työllisyyden tukeminen. Tutkiessaan vastuullisen lähikaupan tarjontaa saattaa suorastaan yllättyä, kuinka paljon ruokaa omassa maakunnassa tuotetaan.


Kymenlaaksolaisia lähituottajien tuotteita lähtee päivittäin liikkeelle leipomoista, maatiloilta, puutarhoista, tehtailta ja pienpanimoista.

Kauppojen hyllyillä lähituotteiden alkuperä tulee esille pakkausten omista merkinnöistä. Maininta paikallisuudesta tai avainlippu viestii tuotannon tapahtuneen Kymenlaakson alueella.

Läpinäkyvyys tuotannossa

Kotimaisen lähiruoan tuotantovaiheita ei piilotella, vaan avoimuus ja läpinäkyvyys ovat tärkeää kuluttajainformaatiota. Se, mistä elintarvike tai ruoka tulee ja miten se on tuotettu, halutaan tuoda kuluttajille esille.

Avoimuutta ja kuluttajien tiedonsaantia tukevat monet tilat, jotka tarjoavat nettisivujensa informaation lisäksi mahdollisuuden tilavierailuun. Paikan päällä nähtävä toiminta, tuottajan arvot ja varsinkin eläinten kasvatusolosuhteet ja hyvinvointi halutaan tuoda kuluttajalle esille jo ennen tuotteen ostamista. Valvottu tuotanto ja kasvatus tuottaavat puhdasta ja luotettavaa tulosta.

- Suomalainen liha kasvaa puhtaassa maassa, jossa on puhtaat vedet. Tuotantotavat ja eläinten kohtelu ja käsittely ovat erittäin korkealla tasolla ja niitä valvotaan tarkasti. Suomalainen liha on puhdasta ja terveellistä, muistuttaa Kotkan Lihamestarit Oy:n toimitusjohtaja Panu Eerola.

Useille kuluttajille lähituottajien toimintatavat ovatkin tulleet tutuiksi ja paikallisen tuotannon tukeminen koetaan tärkeäksi.

- Ihmiset aika hyvin tiedostavat lähituotannon tärkeyden ja kotimaisen ruoantuotannon tilanteen ja sen, että paikallisten suosiminen on kannattavaa. Kun tuote on paikallisesti tehty, siitä tulevat rahavirrat jäävät tälle alueelle, sanoo Kouvolan K-Citymarket Veturin kauppias Lasse Keränen.

Lähituotteiden valinnan puolesta puhuu myös lyhyempien kuljetusmatkojen mukanaan tuoma ekologisuus. Lähellä tuotettu ei kulje monien mutkien kautta kaupan hyllylle. Tuoreus ja terveellisyys ovat taattua aina ostohetkellä.

Teksti ja kuvitus: Mari Lappalainen

Artikkeli on osa Kymenlaakson kauppakamarin Eurot Kymenlaaksoon –kampanjaa, jota varten Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat haastattelivat kymenlaaksolaisia yrityksiä ja tuottajia. 






Suomalainen liha kasvaa puhtaassa maassa, jossa on puhtaat vedet. Tuotantotavat ja eläinten kohtelu ja käsittely ovat erittäin korkealla tasolla ja niitä valvotaan tarkasti. - Panu Eerola, Kotkan Lihamestarit Oy

Ole sinäkin mukana tukemassa Kymenlaaksossa tuotettuja ja myytäviä elintarvikkeita.

 Lataa Eurot Kymenlaaksoon -bannerit käkyttöösi tästä

tai

tule mukaan jakamalla Eurot Kymenlaaksoon -postauksia somekanavistamme:

Facebook

Instagram

Twitter